اتوبوس های فرسوده

اتوبوس های فرسوده در تهران

اتوبوس های فرسوده

معاون عمران و توسعه روستایی و شهری وزیر کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با ذکر این مسئله که وضع ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر تهران و واحد گشت و اتوبوس های دربستی و گفته های جدید شهرداری تهران نسبت به این که این شهر سه هزار عدد اتوبوس نیاز دارد، بیان داشت: بالغ بر پنجاه درصد اتوبوس های فرسوده درون شهری هستند و کلانشهر تهران نیز از این مسئله جدا نیست، بنابراین جایگزینی این اتوبوس های دودزا و نوسازی آنها برای ما بسیار با اهمیت است. 

وی با پافشاری بر اینکه مسئله نوسازی اتوبوس های سیستم اتوبوسرانی از مسائل بسیار مهم برای سازمان شهرداری ها می‌باشد، بیان داشت که: در وضعیت اقتصادی کنونی تولید اتوبوس و جایگزینی اتوبوس های فرسوده نیازمند تصمیم گیری های منحصر به فردی است و نشست های بسیار مهمی را با مسئولین مربوطه داشتیم تا موانعی که تولید را دچار مشکل کرده است را برطرف سازیم.

وی با بیان این مسئله که با وزارت صمت نشست هایی را برگزار کردیم تا بتواینم تصمیماتی را برای رفع این مشکلات ایجاد کنیم، بیان داشت که: ناوگان اتوبوسرانی و اتوبوس های فرسوده نیاز شدیدی به نوسازی دارد و در وضعیتی که ما ملت را به انسان محوری ترغیب می‌کنیم و از مردم درخواست داریم که خودروی شخصی خود را به سطح شهر نیاورند، اگر زیرساخت های حمل و نقل عمومی را ایجاد نکنیم، سخنان ما جنبه شعاری را دارد.

اتوبوس های فرسوده در ایران
اتوبوس های فرسوده در ایران

تاثیر اتوبوس های فرسوده در آلودگی هوا

آلودگی هوا به طور مستمر بخشی از مشکلات اصلی شهرهای بزرگ و کلانشهرها بوده است و علی رغم پیگیر های همیشگی مسئولان مربوطه به منظور حل کردن این مسئله ولی تا به حال مردم شهرهای بزرگ با مشکل آلودگی هوا دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنند؛ از مهمترین دلایل آلودگی هوای تهران جابجایی خودروها، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های فرسوده مانند اتوبوس شرکت واحد، اتوبوس دربستی و واحد گشت در سطح شهر است و علی رغم فعالیت هایی مانند عدم پلاک‌ گذاری موتورهای کاربراتوری، طرح هوشمند زوج‌ و فرد و طرح ترافیک توسط مسئولین مدیریت شهری به منظور کاهش آلودگی هوا انجام پذیرفته است ولی تاکنون با مسئله وارونگی هوا که باعث آلودگی بیشتر هوا می‌شود به‌ ویژه در فصل سرما روبرو هستیم.

راه مقابله با آلودگی هوا

در همین مورد، یکی از شیوه های جلوگیری از آلودگی هوا پیشرفت و توسعه سیستم حمل‌ و نقل عمومی شهری و نوسازی اتوبوس های فرسوده است و اگر واگن‌های مترو و ظرفیت اتوبوس‌ها و تعداد اتوبوس های دربستی و واحد گشت را بیشتر کنیم و قیمت های کرایه ناوگان اتوبوسرانی راکاهش داده و اقدام به اجاره اتوبوس ارزان قیمت کنیم بدین صورت مردم دیگری نیازی به استفاده از خودروهای خود ندارند.

به علاوه بیشتر خودروهای موجود در شهر تک‌ سرنشین هستند بنابریان اگر سیستم حمل‌ و‌ نقل عمومی توسعه یابد و اتوبوس های فرسوده حذف گردند مردم به سمت استفاده از سامانه های حمل و نقل عمومی می‌روند و در نهایت با کاهش آلودگی هوا روبرو می شویم.

رئيس سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌های کشور در مورد بیانات اخیر یکی از اعضا شهر تهران در مورد اینکه هزینه استفاده از مترو برای مردم ده هزار تومان است، بیان داشت که ما باید تصمیماتی را اخذ کنیم تا تعادل بین تقاضا و عرضه از بین نرود.

وی افزود: اگر ما می‌خواهیم حمل و نقل عمومی مناسبی را داشته باشیم، باید تصمیمات موثری را اخذ کرده تا اگر هزینه ها افزایش یافت و قیمت ها بالا رفت، مانع استفاده مردم از این خدمات نشود.

ایشان تصریح کردند: باید وضعیت به گونه ای باشد که مردم ضعیف در جامعه نیز توانایی استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته باشند.

رئيس سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌های کشور با بیان این مطلب که به منظور جایگزینی اتوبوس های جدید با اتوبوس های فرسوده به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستیم، ابراز امیدواری کرد تا قبل از آغاز سال جدید این اتوبوس ها جایگزین شوند.

ایشان در مورد میزان اتوبوس های جدید بیان داشتند که: هم اکنون در این مورد اطلاعاتی را نمیتوانم ارائه دهم، ولی امید به این می‌باشد که تا اخر سال اضافه شوند.

اتوبوس های فرسوده و آلودگی هوا
اتوبوس های فرسوده و آلودگی هوا

وضعیت کنونی ناوگان حمل و نقل در تهران

در حال حاضر بیشتر از شش هزار اتوبوس در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که از این تعداد اتوبوس تقریبا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آنها اتوبوس های فرسوده هستند که بایستی از رده خارج گشته و نوسازی شوند؛ اگر تعداد اتوبوس‌های موجود را به عدد سیزده هزار عدد برسانیم بدین صورت می‌توان به نحو بهتری به شهروندان تهرانی خدمت رسانی کنیم قطعا اگر میزان اتوبوس‌های ما بیشتر شود مردم از سیستم اتوبوسرانی نیز بیشتر استفاده می کنند که در نهایت با کاهش آلودگی هوا روبرو می شویم.

از این رو مسئله آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی شهری بوده که به منظور حل کردن این موضوع و نوسازی اتوبوس های فرسوده قریب به هفده نهاد درگیر آن هستند که متأسفانه بعضی از نهادها به وظیفه خود در این مورد عمل نمی‌کنند و یا کوتاهی می کنند همینطور شهرداری تهران و شرکت اتوبوس واحد گشت تهران نیز از نهادهای درگیر در مسئله بحث آلودگی هوا به حساب می آیند و اگر سایر نهادها به شهرداری و شرکت واحد تهران کمک کنند حتما موضوع آلودگی هوا نیز برطرف خواهد شد.

به یاد داشته باشیم که آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی کلانشهر تهران است و تردد اتوبوس های فرسوده شرکت واحد تهران و اتویوس های دربستی فرسوده و واحد گشت در پایتخت این مسئله را تشدید می‌کند.

ناوگان حمل و نقل فرسوده
ناوگان حمل و نقل فرسوده
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *