اتوبوس برای بهشت زهرا

اتوبوس دربستی واحد گشت

اتوبوس دربستی واحد گشت تهران

وسایل نقلیه کرایه‌ای و اجاره ای مانند اتوبوس های دربستی واحد گشت شامل یک واحد خودرو و یا هر نوع وسیله نقلیه دیگری که امکان جابجایی اشتراکی را میسر می‌سازد و یک یا میزان بالاتری از مسافر را در مکانهای مورد نظر مسافران (یا نزدیک به آنها) انتقال می‌دهد.

وسایل نقلیه کرایه‌ای از سامانه حمل و نقل عمومی رایج متفاوت هستند. در سامانه کرایه‌ای، مسافرین آزادی بیشتری در انتخاب مکان و مسیر سفر و تعیین مقصد و مبدأ سفر دارند. در سامانه‌های عمومی حمل و نقل، مسیرها از جانب شرکت یا سازمانی مانند شرکت واحد تهران مشخص می‌گردد و مسافرین محبور به تبعیت از آن می‌باشند. از مهمترین این سیستم ها می‌توان به اتوبوس شرکت واحد بهشت زهرا اشاره کرد.

همچنین خدمات شاتل در اکثر فرودگاه‌ها در سرتاسر دنیا مسافرین را فی ما بین ترمینال‌های ورودی و هتل‌های مورد نظر در شهر انتقال می‌دهند. که این سرویس ها نیز توسط شرکت اتوبوس واحد گشت تهران و اتوبوس های دربستی واحد گشت نیز ارائه می‌شود

اتوبوس‌های درون‌شهری و اتوبوس دربستی واحد گشت مهم‌ترین قسمت از سامانه حمل و نقل عمومی را شامل می‌شوند. این نوع از اتوبوس ها با ارائه سرویس های متنوعی شامل اتوبوس دربستی VIP، واحد گشت بهشت زهرا (اتوبوس شرکت واحد بهشت زهرا)، و اتوبوس دربستی شرکت واحد تهران اقدام به اجاره اتوبوس ارزان قیمت می‌کنند.

اتوبوس دربستی واحد گشت
اتوبوس دربستی واحد گشت

حمل و نقل کرایه ای در تهران

در کشور ایران تاکسی‌های دربستی، تاکسی‌های گردشی و تاکسی‌های خطوط و همچنین تاکسی تلفنی و اتوبوس دربستی شرکت واحد تهران به عنوان رایج‌ترین وسایل نقلیه کرایه ای مورد استفاده قرار دارند. همچنین بکارگیری موتورسیکلت های کرایه ای در کلانشهر تهران و در خیابان های پر ترافیک رایج می‌باشد. شرکت‌های اتوبوس رانی مانند شرکت اتوبوس واحد گشت تهران با ارائه اتوبوس دربستی واحد گشت نیز در بسیاری از شهرهای ایران فعالند. در تهران نیز تهران گشت شهرداری و شرکت واحد در حال خدمت رسانی و فعالیت در این حوزه ها می‌باشد. برای مثال تعداد مینی بوس‌های مورد استفاده در سامانه حمل و نقل درون شهری شهرستان قم، در سال 1394 برابر با 137 واحد بوده‌ است، البته آمار دقیقی از تعداد و قیمت اتوبوس‌ دربستی واحد گشت در شهر تهران موجود نمی‌باشد.

شبکه حمل و نقل عمومی

سیستم حمل و نقل عمومی شامل خدمات حمل و نقلی است که در اختیار عموم مردم می‌باشد. وجه تمایز خدمات حمل و نقل عمومی با شیوه هایی مانند سفر اشتراکی، تاکسی دربست و اتوبوس دربستی واحد گشت در این موضوع است که در این نوع از سرویس ها، سفر و جابجایی به طور اشتراکی از جانب افرادی ناشناس بدون توافق قبلی صورت می‌پذیرد. از نمونه های وسایل حمل و نقل عمومی می‌توان به اتوبوس معمولی، اتوبوس برقی، اتوبوس دربستی واحد گشت، تراموا و قطارشهری، حمل و نقل سریع (مترو) و قایق‌های مسافرتی اشاره کرد. حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری گاها توسط خطوط هواپیمایی، اتوبوس‌های بین‌شهری و خطوط ریلی بین‌شهری انجام می‌شود. همچنین خطوط قطارهای پرسرعت در بسیاری از نقاط دنیا در حال استفاده می‌باشند.

بیشتر وسایل حمل‌ونقل از جدول زمانی مشخصی بر اساس یک برنامهٔ زمان‌بندی‌شده استفاده می‌کنند تا قادر باشند حداکثر خدمات را در زمانی تعریف شده به شهروندان ارائه دهند. که در تهران نیز شرکت واحد نیز از این نوع جداول استفاده می‌کند.

واحد گشت بهشت زهرا
حمل و نقل کرایه ای در ایران

خدمات حمل‌ و نقل عمومی

سرویس های حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس دربستی واحد گشت می‌توانند قیمت اتوبوس واحد گشت مبتنی بر نرخ کرایه را بر طبق مسافت و به‌طور خدمتی قابل محاسبه باشند یا اینکه بودجه آن به‌طور یارانه از جانب دولت آن کشور مورد تأمین واقع شود که بدین صورت هزینه کرایه و قیمت اتوبوس واحد گشت برای شهروندان پایدار می‌باشد. این سرویس ها برای آن دسته از افرادی که آن را بکار می‌گیرند اکثرا سودآور بوده یا در صورت امکان با دریافت یارانه به‌طور محلی یا از سوی دولت قابل‌ کنترل می‌باشد. البته در تعدادی از شهرستان های کوچک و کلانشهرها این یارانه‌ها به‌طور کامل پرداخت‌ می‌شود و این خدمات به صورت رایگان و بدون هزینه کرایه در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

تفاوت های موجود در خدمات حمل و نقل عمومی

تمایزهای بسیاری در سیستم حمل‌ونقل شهری بین قاره آسیا، آمریکای شمالی و اروپا دیده می‌شود. در آسیا خدمات سیستم حمل‌ونقل گاها توسط سازمان‌های خصوصی مانند شرکت اتوبوس واحد گشت تهران ارائه می‌شود که این سازمان‌ها طرف قرارداد شرکت‌های عمومی مانند شرکت واحد می‌باشند. در قاره آمریکای شمالی خدمات سیستم حمل‌ونقل اکثرا از جانب ادارات حمل‌ونقل شهری ارائه شده و در قاره اروپا این نوع از خدمات توسط شرکت‌های تحت پوشش دولت ارائه می‌شود.

در اکثر مناطق جهان، تاکسی‌های اشتراکی (غیر دربست)، سرویس‌های تقاضا-محور ارائه می‌دهند در صئرتی که دیگر فعالیت ها بر اساس این هستند که وسیله نقلیه قبل از حرکت به سوی مقصد ظرفیت آن تکمیل شود. در برخی از موارد در نقاط کم‌تقاضا و برای آن دسته از مردم که نیاز به سرویس های خانه به خانه دارند، از سامانه های حمل‌ونقل مخصوص معلولین استفاده می‌شود.

با توجه به دلایل تاریخی و اقتصادی، در سطح جهانی تمایزهایی در گستره و نحوه بکارگیری از سیستم های حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس دربستی شرکت واحد تهران دیده می‌شود. کشورهای قدیمی‌ تمایل دارند که خدمات گسترده و متفاوتی برای خدمات رسانی به شهروندان در کلانشهرهای قدیمی خود داشته باشند و در کشورهای جدیدتر، بسیاری از شهرها از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی گسترده و غیر فراگیری استفاده می‌کنند.

اتوبوس تندرو (به انگلیسی: Bus Rapid Transit)

سیستم اتوبوس تندرو نام خود را از سامانه حمل و نقل تندرو (Bus Rapid Transit) بر گرفته‌ است، که در این نوع از خدمات به منظور جابجایی وسایل نقلیه عمومی با سرعت بیشتر از شیوه های متعددی مانند ساخت روگذر و زیرگذر و خطوط ویژه استفاده می‌شود. مدت زمان قابل توجهی است که در سراسر جهان به منظور بالابردن میزان سرعت اتوبوس‌های درون‌شهری از شیوه های متعددی همچون ساخت مسیرهای ویژه اتوبوس‌رانی یا ارائه اولویت به اتوبوس‌ها در هنگام عبور از تقاطع‌ها استفاده می‌شود. در تهران نیز شرکت واحد اقدام به تاسیس این گونه از خدمات در کنار خدمات دیگری همچون اتوبوس دربستی واحد گشت نموده است.

شرکت اتوبوس واحد گشت تهران
سامانه اتوبوس تندرو (به انگلیسی: Bus Rapid Transit)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *