واحد گشت و تاریخچه آن

تاریخچه واحد گشت

واحد گشت در زمان های قدیم به عنوان بخشی از سازمان واحد اتوبوسرانی شهر تهران زیر نظر این سازمان اتوبوس‌های موجود را در راستای خدمات ایاب ذهاب و رفع نیاز افراد ساکن تهران در راستای اتوبوس دربستی رفع می‌کرد. ساکنین شهر تهران مدت هاست که به منظور اجاره اتوبوس سازمان واحد تهران عبارت واحد گشت را به منظرو رفع نیازهای خود جستجو می‌کنند.

اکثریت کاربری واحد گشت در جهت برطرف کردن نیازهای سرویس های بهشت زهرا و مراسم ترحیم و ختم می‌باشد. به نحوی که بیشترین کاربرد اتوبوس‌ دربستی سازمان واحد اتوبوسرانی شهر تهران در جهت جابجایی بستگان فرد متوفی و انتقال به بهشت زهرا است. شرکت واحد گشت بهشت نیز مدت هاست که با داشتن سابقه در زمینه تامین و اجاره اتوبوس به ساکنین تهران توانسته است سرویس هایی همانند سازمان واحد گشت تهران را ارائه و نظر مشتریان خود را جلب کند.

در ادامه به منظور آۀشنایی بیشتر با شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به تاریخچه این شرکت می‌پردازیم.

تاریخچه شرکت واحد اتوبوسرانی

نخستین سرویس اتوبوسرانی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ابتدای دهه 30 هجری شمسی بسیار قبل تر از تاسیس واحد گشت در شهر تهران آغار شد و در پایان همان دهه نیز این شرکت دولتی شد.

از پانزدهم دی ماه سال 1332 (پنجم ژانویه سال 1954) سرویس های اتوبوسرانی شهر تهران ظاهر خود را تغییر داده و از مواردی مانند بلیط های ژتونی یا همان پولک فلزی، باجه های مخصوص فروش بلیط و اتوبوسهای کارخانه مرسدس بنز برخوردار شدند که دولت آن زمان اقدام به واردات این اتوبوس ها از کشور آلمان کرده بود، نسل های بعدی این اتوبوس ها نیز در جهت رفع نیازهای اجاره اتوبوس، واحد گشت و اتوبوس دربستی مورد استفاده قرار گرفتند.

همچنین، شماره های مخصوص هر خط اتوبوسرانی تغییر می‌کند و با در نظر گرفتن جهت جغرافیای آن مسیر، به صورت ویژه ای ردیف بندی می‌شوند.

بی نظمی های موجود

در گذشته هر واحد اتوبوس و یا هر تعداد از اتوبوس ها برای فرد مشخصی بود و نظم و انضباط خاصی دیده نمی‌شد و هر کدام، فعالیت خاص خود را نیز داشتند. از مسافرین پول را به صورت نقدی یک قران اخذ می‌کردند که که خرد کردن هر قران نیز بسیا زمان بر بود. همچنین عدم وجود و خلا سرویس های اجاره اتوبوس، واحد گشت و اتوبوس دربستی نیز در آن زمان به شدت حس می‌شد.

صاحبان این اتوبوس ها در مورد مسافرها و تکمیل ظرفیت اتوبوسهای خود با یکدیگر رقابت سرعت را اجرا می‌کردند که غالبا باعث مشاجره، درگیری و یا در بدترین حالت منجر به تصادف می‌گشت. اتوبوسهای مشغول به فعالیت اکثرا فرسوده بودند و در حین فعالیت دچار انواع خرابی های مختلف می‌شدند که منجر به سرگردانی مردم در میانه راه می‌گشت. نبود سرویس واحد گشت نیز باعث افزایش این بی نظمی ها می‌شد.

طرح ایجاد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

هم زمان با دولت دکتر مصدق به منظور برطرف کردن این معضل قدیمی شهر تهران، طرحی به صحن مجلس ارائه شد که بر طبق این طرح در شهر تهران یک شرکت واحد اتوبوسرانی تاسیس می‌گردد که نیمی از سهام این شرکت از آن شهرداری می‌باشد و نیمی دیگر از سهام این شرکت، متعلق به صاحبان اتوبوسهای در خال فعالیت باشد. مالکان اتوبوس‌ها در میدان بهارستان دست به اعتراضات گشترده زده و اقدام به اعتصاب کردند و نمایندگان مجلس را وادار به عقب انداختن در اجرای این طرح کردند. که این اعتراضات به نوعی باعث بروز تاخیر در ایجاد نظم و تشکیل واحد گشت و سرویس های اجاره اتوبوس دربستی نیز گشت.

علی رغم اینکه بعضی از صاحبان اتوبوس ها به منظور رسیدن به اهداف مخرب خود، در کودتای 28 مرداد ماه به منظور براندازی دولت دکتر مصدق اقداماتی را انجام دادند، دولت زاهدی طرح تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی را با استفاده از زور به مرحله اجرا گذاشت.

تحویل اتوبوسهای جدید کشور آلمان از کارخانه مرسدس بنز که با نام بنز با دماغ نیز شناخته شده بودند و ژتونی یا بلیطی کردن نرخ کرایه ها نیز از جمله این اقدامات بود. این اقدامات زمینه ایجاد واحد گشت و سرویس های اجاره اتوبوس دربستی را به آرامی فراهم می‌ساخت.

دولتی شدن شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

سازمان های مختلف مالکان خطوط اتوبوسرانی بعدها در بازپرداخت قسطهای اتوبوس های تحویلی از کشور آلمان به دولت وقت، سرباز زدند و همین امر، فرصت خوبی را به دولت داد تا از عید نوروز سال 1337 با تکیه بر موضوع تعلل در بازپرداخت قسطهای اتوبوس های بنزها از طرف مالکان مختلف، اتوبوسرانی شهر تهران را کلا متعلق به خود کند یا دولتی کند و مانند سایر کشورهای فعال در این زمینه این سرویس را متعلق به سازمان شهرداری کند. پس از دولتی کردن این سرویس ها زمزمه های تاسیس واحد گشت و آغاز به فعالیت سرویس های اجاره اتوبوس دربستی نیز به گوش می‌رسید.

به منظور ای امر که مجددا اعتراضاتی از سوی مالکان انجام نشود، رئیس شهربانی یا پلیس را با حفظ سمت در شهربانی شهر، به صورت موقت مدیر عامل شرمت واحد اتوبوسرانی تهران قرار دادند. وی نیز اقدام به ایجاد بلیطهای کاغذی کرد، برای اتوبوسهای مشغول به فعالیت ایستگاه اتوبوس های تابلودار ایجاد کرد و زملن توقف و حرکت در آخر خطوط را مشخص کرد و اقدام به تاسیس واحد گشت کرد که تا همین چند سال پیش با اندکی تغییر به همان شکل گذشنته خود مشغول به ارائه سرویس های اجاره اتوبوس و اتوبوس دربستی بودند.

واحد گشت
واحد گشت

اتوبوس های دو طبقه شرکت واحد

در سالهای آغازین فعالیت شرکت واحد اتوبوسرانی، به منظور ترغیب مردم به حمل و نقل با اتوبوس و همچنین برطرف کردن ترافیک تهران، اقدام به واردات تعدادی اتوبوس دو طبقه از بریتانیا کردند و نرخ کرایه بلیط دانشجویان و کارمندان دولت را نیمه قیمت قرار دادند.

به این دلیل که شهرداری شروع به ضرر بسیار در سرویس های خود کرد، اتوبوسرانی را به شکل نهادی غیر انتفاعی تغییر دادند و با ثابت شدن نرخ کرایه بلیط ها و نرخ اجاره اتوبوس دربستی و واحد گشت، قرار شد دولت وقت ضرر شهرداری را از بودجه خود پرداخت کند.

شرکت واحد گشت بهشت

شرکت واحد گشت بهشت به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه اجاره اتوبوس و کرایه اتوبوس دربستی و داشتن سابقه درخشان در این زمینه آماده ارائه سرویس های مختلف و سرویس بهشت زهرا به شما عزیزان در سطح شهر تهران می‌باشد.

0912-24-80-180

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *