سامانه های پیشرفته در ناوگان اتوبوسرانی

سامانه های پیشرفته در ناوگان اتوبوسرانی

استفاد از سامانه های پیشرفته در ناوگان اتوبوسرانی به منظور رضایت شهروندان

به نقل از کارگروه حمل و نقل عمومی و شهری ؛ مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی، در مورد بررسی درصد افزایش بهره وری در فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی با در نر گرفتن مسئله استفاده از سامانه های پیشرفته در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بیان داشت که:

به منظور در اختیار داشتن ناوگان اتوبوسرانی مناسبی در کلانشهر تهران، حتما بایستی به معیارهای متفاوتی در مورد ایجاد اتوبوسرانی پیشرفته و بروز و مناسب برای استفاده شهروندان اهمیت داد، با توجه به این موضوع که تمامی اقشار جامعه باید توانایی استفاده از این ناوگان را داشته باشند و درصد رضایت مناسبی نیز توسط شهروندان کسب گردد.

عیار سنجی اتوبوسرانی با شاخص های کلیدی عملکرد

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی در ادامه صحبت های خود بیان داشتند که: ذر این مورد تعدادی از معیارهایی که در سطح جهان با نام “عیار سنجی اتوبوسرانی با شاخص های کلیدی عملکرد ” وجود دارد، معیار هایی مثل : ” محیط زیست ” ،
” آموزش” ، ” ایمنی” و “مسافر” و ….

“عیار سنجی اتوبوسرانی با شاخص های کلیدی عملکرد ” به تمامی جوانب اتوبوسرانی شهری می‌پردازد، که رعایت این معیارها موجب به بالا بردن سطح کیفی و خدماتی در کلیه ناوگان اتوبوسرانی شهری شامل: خطوط بین شهری، اتوبوس های BRT و حتی اتوبوس های دربستی و اتوبوس های کرایه ای مانند واحد گشت بهشت زهرا می‌گردد.

ایشان در ادامه بیان داشتند که: در مورد معیار “آموزش” ؛ انتقال مسافر ، مسافت پیمایش شده و آموزش نیروی انسانی را می توان از موارد این معیارها در ناوگان اتوبوسرانی دانست. در مورد معیار “مسافر ” ظرفیت مسافر، اتوبوس های کف پایین، اطلاع رسانی بروز، میزان اتوبوس های با خدمات رسانی سر وقت، نظم و انظباط (در مورد تاخیر اتوبوس ها)، اتوبوس دربستی ارزان قیمت، اجاره اتوبوس ارزان، و رضایت شهروندان را می‌توان نام برد.

رعایت معیارهای محیط زیست و ایمنی

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان میزان ارزش این دو معیار “محیط زیست” و “ایمنی”، از ویژگی های مخصوص این دو معیار نام برده و بیان داشتند که: از مواردی که در معیار “ایمنی” بسیار حائز اهمیت بوده، باید به میزان تصادفات این اتوبوس ها در کیلومتر ساعت مسافت طی شده و تعداد مسافر اشاره کرد و در مورد معیار “محیط زیست ” نیز می‌توان از سوخت دیزل یا سوخت CNG ، مقدار درصد اتوبوس های با استاندارد های یورو و مقدار خروجی گاز دی اکسید کربن در کیلومتر بر مسافر و کیلومتر مسافت طی شده نام برد.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی در ادامه گفته های خود افزود: موارد اشاره شده معیارهایی است که بر طبق آنها می توان در مورد ناوگان اتوبوسرانی سیاست گذاری کرد و بر طبق آن نیز به ناوگانی پیشرفته و بروز دست یافت.

تجهیزات جی پی اس

شاخص های سنجش عملکرد ناوگان اتوبوسرانی

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی در مورد مهمترین شاخصی که شرکت واحد اتوبوسرانی بررسی های خود را در مورد این معیار شروع کرده است ، بیان داشت: هم اکنون شرکت واحد اتوبوسرانی بررسی های بسیاری را در مورد ” محدوده زمانی قابل قبول اعلام شده به مسافران” ، “کنترل بر اعزام به موقع از مبدا ” و “متوسط زمان انتظار مسافر برای رسیدن اتوبوس به ایستگاه ” در ناوگان اتوبوسرانی شروع کرده است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی در ادامه صبحت های خود بیان داشت: این شاخص ها از جمله مسائلی می‌باشد که در مبحث مدیریت سیستم و سنجش عملکرد دارای اهمیت بسیار بالایی می‌باشد و در مورد این مباحث مجموعه اقدامات بسیاری تاکنون صورت گرفته است.


اقدامات انجام شده در این طرح

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تاکید کرد: از هنگام آغاز اجرای این مباحث، مجموعه اقدامات مفیدی در ناوگان اتوبوسرانی در مورد معیارهای تجهیز اتوبوس ها به GPS ، آموزش ،  و آموزش مدیران مربوطه انجام شده است که در کل در زمینه این اقدامات ، حدود چهارصد دقیقه انحراف از طرح در رزوهای عادی گزارش شده است.
ایشان در ادامه بیان داشتند که: در مورد معیار بسیار مهم عملکرد، این برنامه به طور آنلاین مورد بازرسی قرار گرفته و تاکنون توانسته ایم علاوه بر یافتن و برطرف کردن مسائل بیشتر موانع را از سر راه برداشته ایم.

با اهمیت به این موضوع در ناوگان اتوبوسرانی که متوسط زمان انتظار اضافی به منظور رسیدن اتوبوس در خطوط با عملکرد خوب اتوبوسرانی 5/1 و در بقیه خطوط 1 تا 3 دقیقه می ‌باشد و این عدد در مورد متوسط اتوبوس های شهر لندن 1/1 دقیقه می‌باشد، می توان بیان داشت که در میزان مناسبی قرار داریم . با این وجود همچنان انحراف متوسط رقم زیادی را نمایانگر است که حتما باید در مورد آن بررسی های بیشتری صورت گیرد.

وی بیان داشت که: در مبحث تصادفات معیار ایمنی و امنیت بیان می‌شود که در آن زمینه های بسیاری از جمله “میزان تصادف اتفاق افتاده با شخص سوم”  یا ” میزان مسافر آسیب دیده در میزان برداشت مسافر” را می توان مورد بررسی قرار داد. که در مورد آن نیاز به نظارت آنلاین و رصد اتوبوس ها با سامانه های پیشرفنه می‌باشد و فعالیت به منظور بررسی دقیق آن با نظارت انسانی میسر نمی‌باشد.

سامانه های نظارتی

ایشان در ادامه بیان داشتند که: در این شیوه فعالیت رانندگان ناوگان اتوبوسرانی توسط کنترل و گزراش مستقیم و سامانه های نظارتی با دو شیوه تشویق و تنبیه تحت نظارت جامع در خواهد امد.

وی در پایان در مورد بودجه کسب شده ناوگان حمل و نقل از منابع اعتباری دولت به منظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری و واحد گشت بهشت زهرا بیان داشت که: برنامه داریم تا اواخر امسال تقریبا چهارصد عدد اتوبوس فرسوده نوسازی گردد و از آغاز امسال تا این لحظه یکصد عدد اتوبوس از محل اعتباری دریافتی از دولت مورد نوسازی قرار گرفته و با در نظر گرفتن مابقی این اعتبار به ناوگان اتوبوسرانی، واحد گشت بهشت زهرا، سرویس های اتوبوس دربستی و کرایه ای، اتوبوس های بهشت زهرا و اتوبوس دربستی شرکت واحد تهران شاهد رویدادهای بهتری تا اواخر امسال خواهیم بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *